Het is voor zelfstandigen heel gebruikelijk voor een zzp of freelance opdracht een aanbetaling te vragen. Zeker wanneer het gaat om nieuwe klanten of werkgevers. 

U dient voor een aanbetaling een factuur te maken om de inkomsten mee te nemen in uw btw aangifte. 

Een factuur voor een aanbetaling wordt ook wel deelfactuur genaamd.


Er geldt geen maximum voor aanbetalingen. Wel als het gaat om een consumentenaankoop, dan mag maximaal 50% aanbetaling gevraagd worden aan de klant. 

Bij zakelijke transacties kunt u dus zelfs het volledige bedrag als aanbetaling vragen. Maar dat is niet gebruikelijk.


Meerdere deelfacturen maken


Elke deelfactuur heeft zijn eigen factuurnummer. Eigenlijk stuurt u twee facturen voor één opdracht. 

In de omschrijving op de eerste factuur vermeldt u de voorschotnota en dat het een deelbetaling betreft. 

Bij de definitieve factuur, de tweede deelfactuur, vermeldt u dat dit het resterende bedrag is van de opdracht.


Het voordeel van twee facturen versturen is dat u de btw over het resterende bedrag pas hoeft te betalen als u de tweede factuur verzendt. 

Als u een opdracht heeft voor langere periode van enkele maanden hoeft u hierdoor de btw niet heel ver voor te financieren voor de Belastingdienst.


Een deelfactuur verstuurt u naar de opdrachtgever onder de naam ‘factuur’. 

Anders kan het zo zijn dat u de nota teruggestuurd krijgt met de mededeling dat het geen factuur betreft.


Meerdere betalingen met één factuur


Een andere mogelijkheid is om het volledige bedrag op één factuur te plaatsen. In overleg zal uw opdrachtgever eerst een deel van het volledige bedrag overmaken. 

Als de opdracht is afgerond zal het resterende bedrag betaald worden.